Piston.my

Thailand Memerlukan Pengilang EV China untuk Mendapatkan 40% Alat Ganti Secara Tempatan

Kementerian Perindustrian Thailand telah mengumumkan satu inisiatif baharu untuk memperkukuh rantaian bekalan automotif tempatan dengan mewajibkan pengeluar kenderaan elektrik (EV) China mendapatkan sekurang-kurangnya 40% bahagian mereka secara tempatan. Langkah ini adalah sebahagian daripada usaha yang lebih meluas untuk menyokong pembuat alat ganti kereta Thai apabila industri automotif beralih daripada enjin pembakaran dalaman (ICE) kepada mobiliti elektrik.

Perkara Utama Inisiatif:

Keperluan Kandungan Tempatan:

  • Pengeluar EV China digalakkan untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 40% alat ganti kenderaan mereka daripada pembekal Thailand.
  • Keperluan ini muncul daripada perbincangan antara Kementerian Industri dan pembuat EV China seperti GAC Aion New Energy Automobile.

Sokongan untuk Pembuat Alat Ganti Kereta Tempatan:

  • Pengeluar alat ganti kereta Thailand, yang berpengalaman terutamanya dengan komponen ICE, memerlukan bantuan untuk menyesuaikan diri dengan teknologi EV.
  • Inisiatif ini bertujuan untuk memastikan syarikat tempatan ini dapat meneruskan operasi mereka dan menyepadukan ke dalam landskap automotif yang sedang berkembang.

Komitmen daripada Pengilang EV China:

  • Beberapa pengeluar EV China, termasuk GAC Aion, telah bersetuju dengan sasaran kandungan tempatan sebanyak 40%.
  • Firma lain, seperti Changan Automobile dan Neta, telah menjanjikan perkadaran kandungan tempatan yang lebih tinggi, dengan Changan menyasarkan 60% pada mulanya dan sehingga 90% pada masa hadapan, dan Neta komited kepada 60%, meningkat kepada 85%.

Pelaburan dan Pengeluaran:

  • Lembaga Pelaburan (BoI) telah menyokong pelaburan bernilai 80 bilion baht dalam industri EV sejak 2-3 tahun lalu, menyasarkan jumlah pengeluaran EV sebanyak 400,000 unit.
  • Syarikat seperti Great Wall Motor dan BTD juga telah komited terhadap peratusan kandungan tempatan yang tinggi untuk komponen EV mereka.

Pemindahan Teknologi EV:

  • Kementerian Perindustrian juga memberi tumpuan kepada pemindahan teknologi EV untuk membantu membangunkan industri automotif Thailand.
  • Ini termasuk memudahkan perbincangan mengenai penggunaan alat ganti kereta keluaran tempatan dan memindahkan pengetahuan kepada pengeluar Thailand.

Insentif Pelaburan:

  • BoI mempromosikan pertumbuhan industri EV dengan menawarkan insentif pelaburan kepada perniagaan berkaitan, termasuk pengeluaran bateri dan kemudahan pengecasan EV.
  • Insentif ini adalah sebahagian daripada strategi untuk menarik lebih banyak pelaburan berkaitan EV dan memupuk pembangunan industri.

Sokongan untuk Pengilang Kenderaan ICE:

  • Walaupun memberi tumpuan kepada EV, kerajaan Thailand akan terus menyokong pengeluar kenderaan ICE yang telah beroperasi di Thailand selama lebih sedekad.
  • Ini termasuk pengeluar kenderaan hibrid dan plug-in hibrid, memastikan pendekatan seimbang kepada sokongan industri automotif.

Implikasi:

Inisiatif ini menyerlahkan pendekatan strategik Thailand untuk menjadi pemain penting dalam pasaran EV global sambil memastikan pembuat alat ganti kereta tempatan boleh berkembang maju. Dengan mendapatkan komitmen daripada pengeluar EV utama China dan menawarkan insentif untuk pengeluaran tempatan, Thailand berhasrat untuk mewujudkan rantaian bekalan automotif yang teguh dan mampan yang boleh menyokong kedua-dua kenderaan tradisional dan elektrik. Sokongan dwi untuk industri ICE dan EV ini dijangka memudahkan peralihan yang lebih lancar ke arah masa depan automotif yang lebih hijau.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan