Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, mencadangkan pengurangan had laju maksimum di zon sekolah kepada 30km/j, turun daripada had sebelumnya iaitu 40 km/j. Langkah ini bertujuan meningkatkan keselamatan murid dan pelajar sekolah yang sering terdedah kepada risiko kemalangan jalan raya. Cadangan ini dibentangkan dalam usaha untuk menurunkan kadar kemalangan dan meningkatkan keselamatan di kawasan sekolah.
Statistik Kemalangan di Zon Sekolah
Menurut statistik yang dikemukakan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), tahun 2023 menyaksikan 322 kes kecederaan termasuk kematian akibat kemalangan di zon sekolah. Secara purata, terdapat 67 kematian setiap tahun akibat kejadian di kawasan tersebut. Dr. Ahmad Zahid menekankan bahawa pengurangan had laju kepada 30 km/j bersama pembinaan bonggol laju akan membantu meningkatkan keselamatan dengan ketara.
Pengurangan Kelajuan dan Impaknya
Kajian antarabangsa menunjukkan bahawa pengurangan had laju sebanyak 1 km/j boleh mengurangkan kadar kematian sebanyak 4 hingga 5 peratus. Justeru, menurunkan purata kelajuan sebanyak 5 peratus boleh mengurangkan risiko kemalangan maut sebanyak 30 peratus. Dr. Ahmad Zahid mencadangkan agar pasukan petugas ditubuhkan untuk menentukan jangka masa yang sesuai, mengenal pasti zon mula dan tamat, serta mengumumkan had laju baharu di kawasan sekolah.
Pelaksanaan Melalui Kerjasama
Dr. Ahmad Zahid menggesa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk bekerjasama dengan sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dalam membina bonggol laju dan meningkatkan keberkesanan had laju 30 km/j. Langkah ini tidak memerlukan peruntukan tambahan daripada mana-mana kementerian kerana pihak berkuasa tempatan (PBT) dan sekolah boleh bekerjasama melaksanakannya.
Komitmen Kerajaan
Cadangan pengurangan had laju ini mencerminkan komitmen kerajaan untuk memastikan keselamatan murid sekolah dan mengurangkan kemalangan jalan raya di zon sekolah. Kerjasama antara pihak berkuasa tempatan, sekolah, dan komuniti yang lebih luas dilihat sebagai langkah penting dalam mencapai matlamat ini.
Langkah ini diharapkan dapat mewujudkan persekitaran yang lebih selamat bagi kanak-kanak di kawasan sekolah dan mengurangkan jumlah kemalangan serta kecederaan yang melibatkan pelajar.