Kerajaan Malaysia terus menanggung beban besar dalam subsidi diesel, yang berjumlah RM10 bilion setahun, menurut pendedahan terkini oleh Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis parlimen. Subsidi tahunan ini meliputi:
- Sektor Pengangkutan Awam dan Logistik: RM4 bilion diperuntukkan, dengan harga diesel dikekalkan pada RM1.88 seliter bagi 10 jenis kenderaan pengangkutan awam dan RM2.15 seliter bagi 23 jenis kenderaan logistik.
- Pengguna Diesel di Sabah dan Sarawak: RM3.3 bilion diperuntukkan, dengan harga diesel pada RM2.15 seliter.
- Nelayan: Menerima subsidi RM1.2 bilion, dengan harga diesel RM1.65 seliter.
- Program Bantuan Tunai Budi Individu dan Budi Agri-Komoditi: RM1.8 bilion diperuntukkan.
Pengurangan Jumlah Subsidi
Kementerian Kewangan melaporkan pengurangan jumlah subsidi tahunan daripada RM14 bilion tahun lepas kepada RM10 bilion tahun ini. Pengurangan ini dicapai melalui subsidi yang disasarkan, menjimatkan perbelanjaan mengurus kerajaan sebanyak RM4 bilion setiap tahun. Jawapan ini diberikan kepada Ahmad Fadhli Shaari (PN-Pasir Mas), yang mempersoalkan jangkaan penjimatan daripada rasionalisasi subsidi bahan api.
Inisiatif Kerajaan
Pada 21 Mei, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan keputusan kabinet untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi bahan api, dengan tumpuan kepada diesel. Pada 9 Jun, Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan mengisytiharkan harga diesel di Semenanjung Malaysia ditetapkan pada RM3.35 seliter, berkuat kuasa 10 Jun, berdasarkan kadar pasaran menggunakan formula Mekanisme Harga Automatik.
Amir Hamzah menyatakan bahawa langkah ini akan menjimatkan negara RM4 bilion setiap tahun dan meningkatkan kedudukan kewangan jangka panjang. Beliau juga menyebut bahawa harga diesel akan diumumkan setiap minggu oleh Kementerian Kewangan, dengan pemantauan berterusan bagi mengelakkan ketidakstabilan harga.
Walaupun kerajaan Malaysia berjaya mengurangkan jumlah subsidi diesel tahunan, beban kewangan tetap besar. Usaha untuk merasionalisasikan subsidi adalah langkah penting dalam mengurangkan perbelanjaan mengurus dan memastikan kestabilan kewangan negara. Langkah-langkah ini termasuk menargetkan subsidi secara lebih spesifik dan menetapkan harga berdasarkan formula Mekanisme Harga Automatik, yang akan membantu dalam memastikan penjimatan jangka panjang dan kestabilan harga.