Pelan pembinaan Terowong SMART baharu yang merentasi Seksyen 51 dan 51A, Laluan Lebuhraya Persekutuan 2, dan Lebuhraya Pantai Baharu (NPE) telah diumumkan dengan anggaran kos RM350 juta. Projek ini bertujuan untuk mengurangkan risiko banjir serta mengurangkan kesesakan lalu lintas di permukaan Petaling Jaya.
Keberkesanan Sistem SMART Tunnel
Wan Agyl, bekas ketua dasar dan perancangan di Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menonjolkan keberkesanan sistem tebatan banjir Terowong SMART di Kuala Lumpur. Sistem ini mengalihkan air ribut ke saluran dan takungan yang ditetapkan, berjaya mengurangkan banjir di kawasan utama Kuala Lumpur. Dengan kejayaan ini, ia dijangka memberikan kesan yang sama di Petaling Jaya.
“Reka bentuk Terowong SMART telah terbukti berkesan di Kuala Lumpur, di mana ia berjaya mengurangkan banjir di kawasan utama,” kata Wan Agyl, menurut FMT.
Pengurangan Kesesakan Lalulintas
Perunding pengangkutan Rosli Khan menambah bahawa Terowong SMART baharu ini juga akan menyediakan laluan alternatif untuk lalu lintas, mengurangkan kesesakan di permukaan jalan di Petaling Jaya. Namun, beliau memberi amaran bahawa penyelesaian pengurusan trafik tambahan akan diperlukan, terutamanya jika populasi dan aktiviti perniagaan di bandar ini terus berkembang.
“Melabur dalam pengangkutan awam yang lebih baik boleh mengurangkan bilangan kenderaan di jalan raya, mengurangkan kesesakan dan mengurangkan keperluan untuk infrastruktur jalan baharu,” kata Rosli. Beliau menekankan keperluan perkhidmatan pengangkutan awam yang menghubungkan utara dan selatan bandar raya, khususnya antara stesen rel di selatan Petaling Jaya dan stesen transit aliran ringan (LRT) di utara.
Kebimbangan Penduduk dan Alternatif
Di sebalik potensi faedah, penduduk menyuarakan kebimbangan bahawa projek ini boleh mengganggu cara hidup mereka dengan menceroboh kawasan perumahan. David Yoong, pengerusi kumpulan Pihak Berkepentingan merangkap Residents Against PJD Link (ScRAP), berhujah bahawa bandar ini boleh menguruskan tanpa terowong tersebut memandangkan kosnya yang tinggi dan kekurangan kajian trafik yang menunjukkan kesesakan yang ketara di Jalan 51A/223.
Yoong mencadangkan alternatif yang lebih murah, seperti jejambat, yang dianggarkan kosnya jauh lebih rendah daripada projek Terowong SMART. “Jejambat ini boleh menghubungkan penghujung Jalan Penchala ke Taman Medan dan memanjang ke Lebuhraya Kesas, menghubungkan bahagian Petaling Jaya yang dipisahkan oleh Jalan Klang Lama dan NPE,” usulnya.
Untuk pengurusan air ribut, Yoong mengesyorkan penyelesaian yang lebih kos efektif seperti kolam tahanan atau tangki tahanan bawah tanah.
Keperluan Kajian dan Perundingan Komuniti
Walaupun Terowong SMART yang dicadangkan menjanjikan faedah yang ketara dari segi tebatan banjir dan pengurangan kesesakan lalu lintas, kebimbangan penduduk dan potensi alternatif yang lebih kos efektif menyerlahkan keperluan untuk kajian trafik yang komprehensif dan perundingan komuniti. Memandangkan Petaling Jaya terus berkembang, mengimbangi pembangunan infrastruktur dengan impak komuniti dan perancangan bandar yang mampan adalah sangat penting.