Pemuda MCA telah meminta kerajaan untuk mempertimbangkan semula keputusan mengecualikan bas persiaran dan van daripada program bantuan subsidi diesel. Timbalan Ketua Pemuda MCA, Chong Yew Chuan, menyatakan kebimbangan bahawa tanpa subsidi ini, kos pengendalian bas dan van pelancongan akan meningkat, menjadikan Malaysia kurang berdaya saing sebagai destinasi pelancongan. Menurut Chong, ini boleh mengancam mata pencarian pengusaha pelancongan dan memberi kesan negatif kepada pertumbuhan ekonomi negara.
Perdana Menteri Anwar Ibrahim baru-baru ini mengumumkan subsidi diesel disasarkan untuk Semenanjung Malaysia, yang meliputi 10 jenis kenderaan pengangkutan awam dan 23 jenis kenderaan pengangkutan barang. Namun, program bantuan subsidi diesel baharu ini tidak meliputi motosikal diesel, karavan, rumah motor, van pelancongan, dan bas. Penerima yang layak akan menerima RM200 sebulan di bawah program ini.
Chong menegaskan bahawa dengan penyusutan ringgit, ia adalah masa yang sesuai untuk menarik pelancong antarabangsa bagi merangsang pertumbuhan sektor pelancongan. Beliau menyatakan bahawa walaupun kerajaan sering menekankan untuk menggiatkan semula ekonomi melalui pelancongan, keputusan untuk menamatkan subsidi diesel untuk pengangkutan pelancongan boleh mengatasi usaha ini dengan meningkatkan kos perjalanan domestik. Langkah ini, menurut Chong, boleh mengurangkan daya tarikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan dan menjejaskan inisiatif kerajaan untuk menarik lebih ramai pengunjung.
Kerajaan telah menetapkan sasaran yang bercita-cita tinggi untuk sektor pelancongan, dengan matlamat 36 juta ketibaan pelancong dan RM150 bilion dalam resit pelancong untuk Tahun Melawat Malaysia 2026. Tanpa sokongan yang mencukupi untuk sektor pengangkutan pelancongan, pencapaian matlamat ini mungkin terjejas. Kenyataan Chong menggariskan keperluan untuk kajian semula dasar bagi memastikan pertumbuhan berterusan dan daya saing industri pelancongan Malaysia.