Piston.my

Pembeli AMG Tradisional Tidak Suka PHEV, Mercedes Tukar kepada V8

Mercedes-AMG CLE 63 yang akan datang akan dilengkapi dengan enjin petrol 4.0 liter V8 pengecas turbo berkembar, yang mampu menghasilkan output sehingga 585bhp, menurut pegawai kanan di syarikat induk Mercedes-Benz bahagian tersebut.

Keputusan ini menandakan perubahan dari rancangan asal untuk melengkapi coupe dan cabriolet baharu dengan pacuan hibrid plug-in 670bhp, yang sejajar dengan model C63 dan GLC 63 terkini. Perubahan dalam strategi ini disebabkan oleh permintaan yang rendah bagi varian saloon, estet, dan SUV, yang menampilkan pacuan E-Performance PHEV yang menggabungkan enjin petrol 2.0 liter empat silinder pengecas turbo dengan motor elektrik yang dipasang pada gandar belakang.

Walaupun prestasi yang mengagumkan, rangkaian pemacu E-Performance PHEV tidak mendapat sambutan yang baik dari pembeli AMG tradisional, yang mengakibatkan penjualan yang lebih rendah berbanding pendahulu V8 mereka di pasaran global. Oleh itu, versi CLE baharu akan dikuasakan oleh versi terkini enjin M177 V8 AMG, yang menggabungkan teknologi hibrid ringan.

Model berkuasa V8 ini akan menduduki kedudukan di atas CLE 53 Coupe dan Cabriolet, yang menggunakan enjin petrol enam silinder 3.0 liter pengecas turbo yang mampu menghasilkan 442bhp. Mercedes-AMG bertujuan untuk meletakkan CLE sebagai pesaing langsung kepada BMW M4, yang menawarkan sehingga 542bhp daripada enjin twin-turbo 3.0 liter straight-enam dalam konfigurasi paling berkuasa.

Keputusan untuk memilih kuasa V8 untuk CLE bukan sahaja dipengaruhi oleh kurangnya penerimaan terhadap model PHEV C63 dan GLC 63, tetapi juga disebabkan oleh maklum balas yang diterima dari rangkaian pengedar global. Peniaga menyatakan kebimbangan bahawa memperkenalkan varian CLE 63 empat silinder di atas CLE 53 enam silinder boleh menyebabkan kekeliruan di kalangan pelanggan.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan