Kajian terbaru dari Institut Kiel untuk Ekonomi Dunia Jerman menunjukkan bahawa pembuat kenderaan elektrik (EV) terkemuka China, BYD Co., mendapat sebahagian besar subsidi langsung kerajaan, berjumlah sekurang-kurangnya €3.4 bilion (RM17.2 bilion). China memberi BYD rangsangan ini untuk membantunya menjadi peneraju dalam EV dan teknologi bersih.
Kajian itu menunjukkan bahawa subsidi BYD meningkat daripada €220 juta pada 2020 kepada €2.1 bilion hanya dua tahun kemudian. Selain subsidi langsung, BYD juga mendapat manfaat daripada bantuan untuk pembuat bateri tempatan dan insentif untuk orang yang membeli keretanya. Wang ini telah membantu syarikat China seperti BYD berkembang pesat, terutamanya di China, dan kini mereka berkembang ke Eropah juga.
Kesatuan Eropah (EU) sedang meneliti dakwaan bahawa sektor EV China mendapat bantuan yang tidak adil. Laporan ini menimbulkan kebimbangan tentang terlalu banyak barangan buatan China yang membanjiri pasaran Eropah, yang menyebabkan orang ramai meminta perdagangan yang lebih adil dengan China.
BYD, bersama pembuat EV China yang lain seperti Nio dan Geely, sedang berusaha keras ke Eropah selepas berjaya di China. Tetapi syarikat Barat seperti Tesla dan Volkswagen bergelut dalam pasaran EV China yang sukar.
Institut Kiel berkata hampir semua syarikat tersenarai di China mendapat subsidi langsung pada 2022, dengan sokongan besar turut disalurkan kepada industri seperti peralatan angin, suria dan kereta api. China memberi lebih banyak bantuan kepada industrinya berbanding negara EU dan OECD yang besar.
Untuk melawan balik subsidi China yang agresif, EU memperuntukkan €40 bilion untuk dana inovasi untuk meningkatkan persaingan menentang pesaing China. Selain itu, EU sedang mengkaji sama ada subsidi China memberi kelebihan yang tidak adil kepada syarikat seperti BYD, SAIC dan Geely. Tarif mungkin akan dikenakan ke atas mereka mulai Julai.
China mempertahankan program subsidinya, berkata pembuat EVnya berjaya kerana mereka menghasilkan produk yang hebat dan berinovasi, bukan hanya kerana bantuan kerajaan. Tetapi kebimbangan masih berlarutan tentang bagaimana subsidi China menjejaskan perdagangan global, yang membawa kepada usaha diplomatik seperti Canselor Jerman Olaf Scholz merancang perjalanan ke China untuk membincangkan isu ini.
Peralihan BYD daripada pembuat bateri kepada syarikat EV terkemuka menunjukkan bagaimana pasaran EV China yang semakin berkembang dan dasar sokongan telah mengubah keadaan. Dengan menawarkan kereta murah seperti hatchback Seagull dengan harga di bawah $10,000, BYD telah menggegarkan pasaran kereta tradisional dan menjadikan persaingan global dalam EV lebih tegang.