Piston.my

Hibrid Lebih Baik Daripada PHEV Dalam Kebolehpercayaan

Berita ini mungkin sukar diterima, terutamanya bagi pemilik kenderaan plug-in hybrid electric vehicle (PHEV), tetapi mengikut Consumer Reports (CR), hibrid biasa adalah lebih boleh dipercayai daripada PHEV. CR mengumpul maklumat daripada ahli-ahli mereka setiap tahun mengenai masalah yang mereka hadapi dengan kenderaan mereka dalam tempoh 12 bulan yang lepas.

Tahun ini, mereka mengumpul data dari lebih daripada 330,000 kenderaan, merangkumi model tahun 2000 hingga 2023, termasuk beberapa model awal 2024. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingatkan bahawa kerana laporan ini berasal dari Amerika Syarikat, beberapa model kereta mungkin tidak relevan untuk pasaran Malaysia.

Fokus utama di sini adalah perbandingan dengan kenderaan internal combustion engine (ICE) tradisional. Model elektrik, terutamanya hibrid, telah menunjukkan prestasi yang lebih baik berbanding dengan kenderaan ICE tradisional. Walau bagaimanapun, laporan tersebut menunjukkan bahawa PHEV mempunyai prestasi yang bercampur, dengan kebolehpercayaan yang berbeza-beza di kalangan model-model yang berlainan.

Penilaian melibatkan 20 kawasan masalah yang berpotensi berbeza di kalangan pelbagai jenis kenderaan, merangkumi segala-galanya dari masalah kecil seperti brek bising hingga kepada kebimbangan yang lebih besar seperti enjin, transmisi, bateri kenderaan elektrik (EV), dan masalah cas EV yang sudah tamat tempoh waranti.

Consumer Reports dengan teliti menimbang sejauh mana seriusnya setiap masalah untuk mencipta skor kebolehpercayaan yang diramalkan untuk setiap kenderaan, berkisar dari 1 hingga 100. Skor ini membantu menentukan penarafan kebolehpercayaan keseluruhan untuk setiap model utama. Penarafan kebolehpercayaan ini kemudian digabungkan dengan data ujian lintasan, kaji selidik kepuasan pemilik, dan maklumat keselamatan untuk mengira Skor Keseluruhan setiap kenderaan.

Menyedari peralihan industri ke kenderaan elektrik, Consumer Reports telah memperluaskan penilaiannya untuk merangkumi hibrid, PHEV, dan kenderaan elektrik (EV). Untuk menyesuaikan perubahan ini, tiga kawasan baru diperkenalkan: motor elektrik, bateri EV/hibrid, dan cas EV.

Rangkaian Kawasan Masalah:

– Kenderaan ICE: Dinilai dalam 17 kawasan masalah berpotensi, merangkumi pelbagai kebimbangan dari segi enjin dan masalah transmisi hingga kepada masalah kecil.
– EV: Diperiksa dalam hingga 12 kawasan masalah, memberi tumpuan secara eksklusif kepada motor elektrik, bateri EV/hibrid, dan masalah cas EV. Masalah ICE tradisional tidak dianggap.
– Hibrid: Dinilai dalam 19 kawasan masalah berpotensi, termasuk 17 kawasan yang berkaitan dengan kenderaan ICE, serta kebimbangan motor elektrik dan bateri EV.
– PHEV: Disiasat dalam semua 20 kawasan masalah, menghadapi penilaian dalam 17 kategori yang berkaitan dengan kenderaan ICE, bersama-sama dengan cabaran motor elektrik, bateri EV, dan cas EV.

Hibrid

Laporan tersebut menunjukkan bahawa secara purata, hibrid mempunyai kira-kira 26 peratus masalah yang lebih sedikit daripada kenderaan ICE biasa. Beberapa hibrid terbaik termasuk Lexus UX dan NX Hybrid, serta Toyota Camry Hybrid, Highlander Hybrid, dan RAV4 Hybrid. Model-model ini terbukti boleh dipercayai, menyumbang kepada pandangan positif terhadap kenderaan hibrid. Hibrid telah wujud lebih lama daripada kebanyakan kenderaan elektrik, memberi mereka lebih banyak masa untuk pengujian dan penambahbaikan.

Kenderaan Elektrik Hibrid Plug-in (PHEV)

Walaupun hibrid mempunyai reputasi baik dari segi kebolehpercayaan, tidak dapat dikatakan demikian untuk PHEV, yang mempunyai prestasi yang lebih bercampur. Secara purata, PHEV mempunyai kira-kira 146 peratus masalah yang lebih banyak daripada kenderaan ICE biasa, menunjukkan potensi masalah kebolehpercayaan dalam kategori ini.

Prestasi Bercampur untuk PHEV

Laporan tersebut menunjukkan bahawa sesetengah PHEV tidak memenuhi standard kebolehpercayaan yang ditetapkan oleh rakan sejawat tradisional mereka. Contohnya termasuk Audi Q5 dan Chrysler Pacifica, dengan Pacifica mempunyai skor kebolehpercayaan terendah dalam tinjauan pada 14.

Walaupun beberapa PHEV menghadapi cabaran, terdapat pengecualian yang berjaya. Pencapaian yang mencolok dalam kategori PHEV termasuk Toyota RAV4 Prime dan Kia Sportage, kedua-duanya mendapat skor kebolehpercayaan yang jauh di atas ambang kebolehpercayaan purata. BMW X5, Hyundai Tucson, dan Ford Escape PHEV juga mendapat skor kebolehpercayaan yang baik, sejajar dengan standard industri.

Pendekatan menyeluruh terhadap penilaian kebolehpercayaan ini memberikan pemahaman menyeluruh kepada pengguna tentang bagaimana prestasi kenderaan, mengambil kira pelbagai cabaran yang dihadapi oleh kenderaan ICE tradisional dan rumitnya pilihan elektrik. Matlamatnya adalah untuk memberi kuasa kepada pengguna dengan wawasan yang diperlukan untuk membuat keputusan yang berasaskan maklumat, memastikan bahawa kebolehpercayaan tetap penting dalam landskap automotif yang sentiasa berubah.

Fuelled by cigarettes, coffee and 90's rock music

Artikel Berkaitan